Hankkeen
varrella on kehitetty ja kirjattu muistiin käytännössä testattuja ja hyväksi
todettuja työskentelytapoja opetuksen ja oppimisen tueksi. Seikkaperäisemmät
selostukset hyvistä käytänteistä löytyvät tästä linkistä:
Hyvät käytänteet soiton-, laulun- ja ryhmäopetuksessa
Hyvät käytänteet soiton-, laulun- ja ryhmäopetuksessa
Oppituntien
tallentaminen
•
Oppilaan
soittotunnin tallentaminen äänittämällä tai videoimalla auttaa oppilaan
kotiharjoittelussa. Tallenteet auttavat oppilasta muistamaan tunnilla käytyjä
asioita ja opettajan antamia harjoitteluohjeita.
•
Opettaja
voi lähettää tallenteet oppilaalle sähköpostiin tai jakaa ne vaikka
salasanasuojatulle internet-palvelimelle, josta oppilas voi käydä ne lataamassa
omalle kotikoneelle.
•
Suosituimmat
tallennuslaitteet EMOn opettajien keskuudessa ovat Zoom-äänentallennin sekä
Zoom äänen- ja kuvantallennin, jotka ovat paitsi helppokäyttöisiä, myös
pienikokoisia. Molemmissa malleissa oleellista on myös riittävän hyvä
äänenlaatu verrattuna esim. tietokoneen tai älypuhelimen mikrofoneihin.
Säestyspankki
·
Oppilaan
on mahdollista harjoitella nyt myös kotona säestyksen kanssa TeknoEmon
materiaalisivustolla olevan säestyspankin avulla.
·
Säestyspankkiin
on kerätty eri soitinten suosittujen kappaleiden säestysosuuksia
soitonopettajien ehdotusten perusteella
·
Säestysten
äänittäminen
toteutettiin Yamaha
disklavier –pianon avulla.
·
Säestykset
ovat sekä audio- että MIDI-formaatissa. Midi-formaatissa on mahdollista
harjoitella säestyksen kanssa eri tempoissa ja myös transpositiot (sävellajin
muutokset) ovat mahdollisia.
Taulutietokone
soittotunnilla
·
Taulutietokoneella
on mahdollista opetustilanteessa kuvata oppilaan soittoa ja katsoa se tunnilla
oppilaan kanssa yhdessä. Oppilaalla on näin mahdollisuus tehdä itse havaintoja
mm. soittoasennostaan ja motivoitua paremmin kehittämistä vaativiin asioihin.
Tukimateriaali
verkossa
·
www.soitinpolku.fi sisältää erityisesti jousisoitinten ja puhallinsoitinten
vasta-aloittaneille oppilaille ja heidän huoltajilleen tukimateriaalia
kotiharjoitteluun. Sivustolla mm. opastetaan soittimen kokoamisessa
(puhaltimet) sekä hyvän soittoasennon löytämisessä.
·
Hanke
on ollut teknisenä tukena myös opettajien omien nettisivujen teossa, ks. esim. www.pianopolku.net
Keyboardit
musiikin perusteiden opetuksessa
·
Musiikin
perusteiden tunneilla kirjoitetaan melodioita ja harmonioita, joita on usein
vaativaa yrittää kuulla mielessään vain kynää ja paperia apuna käyttäen.
Kuulokkeilla varustetut koskettimistot tuovat opittavat asiat
konkreettisemmaksi, kun oppilaat voivat ne itse tuottaa ja kuulla.
Äänitiedostot
sointuharjoittelun tukena
·
Musiikin
perusteiden tunnilla sointujen harjoittelu on perinteisesti tehty laulaen
sointujen säveliä, mikä on saattanut olla joillekin oppilaille epämotivoivaa ja
työlästäkin. Valmiit äänitiedostot tarjoavat mahdollisuuden harjoitella
sointuketjuja monin eri tavoin, sekä ryhmässä että yksin kotona.
·
Sointuharjoituksiin
liittyvät äänitiedostot ladataan nettisivulle, jonne oppilaat pääsevät
oppituntien lisäksi myös kotona harjoitellessaan. Äänitiedostot ovat helppoja
käyttää, harjoitusta voi toistaa tarvittavan määrän ja sointusarjan kuuntelun
voi keskeyttää halutessaan. Näin ollen se vähentää myös hitaammin
työskentelevän oppilaan paineita.
Taulutietokone
musiikin perusteiden opetuksessa
·
Musiikin
perusteissa harjaantumista vaativat harjoitukset on perinteisesti tehty kynää
ja paperia käyttäen. Taulutietokoneille on nykyään saatavissa esim. musiikin
yksityiskohtien hahmottamiseen harjaannuttavia pelejä, joita voidaan luokassa
pelata vaikkapa pareittain.
Verkkopelit
musiikin perusteiden opetuksessa
· Musiikin
perusteiden (eli musiikin teorian) harjoitukset on perinteisesti tehty kynän ja
paperin avulla toistamalla oikeita ratkaisuja. Multimediaa hyödyntävät
oppimispelit antavat oppilaalle reaaliaikaisen palautteen, mikä motivoi sitä
kautta oppimaan uutta sekä kertaamaan jo opittua tehokkaammin.
· Oppimispelit
käsikirjoitetaan, pelit toteutetaan esim. Flash-tekniikalla ja ladataan
verkkosivulle oppilaiden käytettäväksi. Niitä voidaan käyttää oppitunneilla
joko omilta päätteiltä, älytaululta tai oppilaat voivat pelata niitä kotona.
Oppikirjojen
älytauluversiot
- Musiikin
perusteiden opetuksessa oppikirjat (Musiikkiseikkailu, WSOY) on
heijastettu oppituntitilanteessa älytaululle (näköiskirja), ja tarvittavat
tehtäviin liittyvät merkinnät tehty sähkökynillä oppilaiden kanssa
reaaliajassa. Helpottaa oppilaille opetuksen seuraamista ja
muistiinpanojen tekoa erityisesti nuorten oppilaiden ollessa kyseessä.
Älytauluversion luojalla on oltavat käytettävän materiaaliin kaikki
oikeudet. http://www.musiikkiseikkailu.com/etusivu.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti