1. Musiikkiteknologian perusopinnot:
johdantokurssit ja peruskurssi
Musiikkiteknologian
opiskelun voi EMOssa aloittaa joko johdantokurssilla tai peruskurssilla.
Johdantokursseilla pyritään tavoittamaan koko ikäluokka musiikin perusteiden
perustaso 2:n kurssien yhteydessä, tehdään musiikkiteknologiaa tutuksi sekä
kannustetaan jatkamaan valinnaisille kursseille. Peruskurssin oppisisältö on
suunniteltu monipuoliseksi siten, että se antaa riittävät valmiudet
syventäville kursseille ja omiin projekteihin.
1.1. Tavoitteet, opetusjärjestelyt ja arviointi
a) Musiikkiteknologian johdantokurssit
Johdantokurssien
lähtökohtana on herättää oppilaalle kipinä omaan luovuuteen musiikkiteknologian
avulla – tutustutaan, kokeillaan ja innostutaan. Johdantokurssin tavoitteena on
myös innostaa oppilaita jatkamaan peruskurssille, syventävälle kurssille ja
projekteihin.
Musiikkiteknologian
johdantokurssi toteutetaan osana musiikin perusteiden kaksivuotista perustaso
2-kurssia (MuPe, pt 2). Johdantokurssi kestää yhden lukukauden. Lukukauden
aikana tunteja kertyy 17 kaksoistuntia, yhteensä 34 tuntia. Teknologiaa
käytetään johdantokurssilla myös musiikin perusteiden opiskelussa (ks. 2.1.3.
a).
Yksivuotiset
MuPe pt 2 -ryhmät osallistuvat suppeampaan johdantokurssiin, joka toimii
tutustumiskurssina musiikin teknologiaan. Kurssin pituus on 4 viikkoa, tunteja
yhteensä 8. Sisällyttämällä opetusperiodi MuPe pt 2:n opintoihin saadaan
tavoitettua suuri osa musiikkiopiston oppilaista.
Oppilas saa
kurssista suullisen palautteen opettajaltaan. Johdantokurssi arvioidaan osana
MuPe-kurssia.
b) Musiikkiteknologian peruskurssi
Peruskurssin tavoitteena on, että
oppilas saavuttaa musiikin teknologiasta sellaiset perustiedot ja -taidot, että
hän pystyy soveltamaan niitä ja toteuttamaan omia pienimuotoisia projekteja.
Kuten kaikilla muillakin teknologian kursseilla oppilasta kannustetaan
luovuuteen ja innostetaan omaehtoiseen musiikin tekemiseen teknologian avulla.
Peruskurssi kestää lukuvuoden, tunteja
2 x 34, yhteensä 68. Opetus toteutetaan 6-8 oppilaan ryhmässä. Oppilaat tekevät
myös itsenäisiä harjoitustöitä opettajan ohjauksessa. Musiikkiteknologian
peruskurssi on EMOn opintotarjottimella valinnaisena aineena.
Oppilas saa kurssista suullisen
palautteen opettajaltaan. Opettaja arvioi oppilaan työnäytteet, minkä jälkeen
peruskurssi merkitään suoritetuksi ja suoritus kirjataan oppilaan
opintorekisteriin.
1.1.2 Musiikkiteknologian johdantokurssin
ja peruskurssin oppisisältöjä
a)
tietokoneen peruskäyttö
•
käyttöjärjestelmän perusteet (MacOSX)
•
oman kansion luominen dokumenttikansioon
•
tallentaminen omaan kansioon
•
peruskomennot hiirellä ja näppäimillä
•
Dock
b)
musiikin luominen ja muokkaaminen GarageBand-ohjelmalla
MIDI
•
silmukkaselaimen käyttö
•
silmukoiden vieminen sekvenssialueelle
•
silmukoiden pidentäminen
•
silmukoiden yhdistäminen
moniraitakokonaisuudeksi
•
ohjelmistoinstrumenttikirjasto
•
ohjelmistoinstrumenttiraidan luominen
•
ohjelmistoinstrumenttien äänittäminen
•
miditiedostojen editointi
Audio
•
mikrofonikaapelien kelaus varastointia varten
•
mikrofonien perustyyppien esittely
•
audioraidan luominen
•
äänitystason säätö
•
audion äänitys, esim. oma laulu
•
äänitetyn audion muokkaus
•
taajuuskorjain
•
kompressori
•
säveltason muuntaminen
•
audion editointi
c)
Finale-nuotinnusohjelman peruskäyttö
Dokumenttipohjan
luominen
•
defaul document
•
set up wizard
Näkymät
•
studio view
•
scroll view
•
page view
•
zoomaus
Finalen
peruskomennot hiirellä ja näppäimistöllä
·
pianosävellyksen
nuotintaminen mallista
•
simple entry
•
speedy entry ilman koskettimistoa
•
speedy entry koskettimistolla
•
mallisävellykseen liittyvät komennot, kuten
kertausmerkit, dynaamiset
•
merkinnät jne.
•
sivun taitto
•
tulostaminen
d)
musiikin jakelu
•
muistitikku
•
oma puhelin
•
oman serveritilan luominen ja käyttö
1.1.3. Esimerkkejä perusopintojen
harjoituksista
a)
johdantokurssien harjoituksia
•
tuttujen laulujen tallentaminen GarageBand
-ohjelmalla ja näiden siirto MIDI- tiedostoina
nuotinkirjoitusohjelmaan, jossa niiden transponointi
•
basson sävelien liittäminen tuttuihin
GarageBandillä tallennettuihin lauluihin
•
rytmidiktaatin kirjoittaminen Finalella
•
moniäänisen rytmisävellys Finalella
•
asteikkojen kertaus GarageBandillä ja sen
jälkeen Finalella
•
omaa vapaamuotoista säveltämistä GarageBandillä,
lisää ohjelman toimintoja oman soittoäänen säveltäminen ja sen
lähettäminen omaan puhelimeen
b)
peruskurssin harjoituksia
·
GarageBand-ohjelma:
midi-työskentely luuppien-avulla.
·
GarageBand-ohjelma:
äänen tallentaminen ja muokkaaminen.
·
GarageBand-ohjelma:
midi-tekstuuriin ja nuotinnukseen tutustuminen.
·
Logic
ja Pro Tools ohjelmiin tutustutaan, mikäli ollaan edistytty vaadittavalle
tasolle.
·
Finale-ohjelma:
nuotinnuksen perusteisiin tutustuminen.
·
Tutustutaan
myös Sibelius-nuotinkirjoitusohjelmaan.
·
Pienimuotoiset
projektit, itsenäinen työskentely opettajan ohjaamana
o Oma sävellys tallennetaan (GarageBand,
Finale) tietokoneelle, tehdään harjoitustyö CD:lle/ muistitikulle/ puhelimeen/
iPodiin ja/ tai jaetaan työ verkkoon mm. YouTube.
1.2. Musiikkiteknologian syventävät opinnot:
syventävä kurssi ja projektikurssit
Musiikkiteknologian syventävät opinnot
EMOssa koostuvat syventävästä kurssista ja projektikursseista. Syventävällä
kurssilla perehdytään syvällisemmin niihin musiikkiohjelmiin, joihin
peruskurssilla tutustuttiin. Projektikurssilla sovelletaan ja syvennetään
saavutettuja musiikkiteknologisia tietoja ja taitoja projektityöskentelyn
kautta.
1.2.1.
Tavoitteet, opetusjärjestelyt ja arviointi
a)
Musiikkiteknologian syventävä kurssi
Syventävän
kurssin tavoitteena on tarjota oppilaalle hyvät musiikkiteknologiset valmiudet
itsenäiseen työskentelyyn. Kurssin jälkeen oppilas hallitsee ohjelmia
monipuolisesti ja osaa soveltaa taitoja itsenäisesti omiin projekteihin.
Musiikkiteknologian
syventävä kurssi on EMOn opintotarjottimella valinnainen aine. Syventävä kurssi
voi olla myös yksi musiikkiopistotason todistukseen edellytetyistä musiikin
perusteiden (MuPe) valinnaisista kursseista.
Syventävään
kurssiin osallistuminen edellyttää musiikin teknologian peruskurssia tai
vastaavia tietoja ja taitoja.
Syventävä kurssi
kestää yhden lukuvuoden, tunteja 2 x 34, yhteensä 68.
Opetus
toteutetaan 4-8 oppilaan ryhmässä. Käytännössä oppilaat siirtyvät melko pian
työskentelemään itsenäisesti opettajan ohjaamana.
Kurssin
hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on säännöllinen osallistuminen tunneille
ja vähintään neljän työnäytteen toteuttaminen, ks. luku 2.2.3. Oppilas saa
kurssista ja työnäytteistä suullisen palautteen opettajaltaan, minkä jälkeen
suoritus kirjataan oppilaan opintorekisteriin.
b) Musiikkiteknologian projektikurssit
Projektikurssin tavoitteena on, että oppilas
hallitsee kokonaisvaltaisen projektin läpiviemisen materiaalin tallentamisen ja
muokkauksen kautta jaeltavaksi lopputuotteeksi. Aiemmilla kursseilla
saavutettujen taitojen (ks. 2.2.2) avulla oppilaat osallistuvat ryhmätyönä
jonkin ajankohtaisen projektin toteuttamiseen.
Projektikurssissa on lukuvuodessa tunteja 2 x 34,
yhteensä 68.
Opetus toteutetaan 4-8 oppilaan ryhmässä.
Opiskelu voi olla monivuotista.
Kurssiin
osallistuminen edellyttää musiikin teknologian syventävän kurssin suoritusta
tai vastaavia tietoja ja taitoja. Projektit kuuluvat EMOn opintotarjottimeen
valinnaisena aineena.
Hyväksyttävä kurssin suoritus edellyttää
säännöllistä osallistumista tunneille ja aktiivisen osallistumisen projektin
toteuttamiseen. Oppilas saa kurssista suullisen palautteen opettajaltaan.
Opettaja arvioi oppilaan henkilökohtaisen panoksen kurssilla tehdyssä
projektissa, sekä arvioi ryhmän projektin lopputuotoksen kokonaisuudessaan.
Suoritettu kurssi kirjataan oppilaan opintorekisteriin.
1.2.2
Syventävän kurssin ja projektien oppisisältöjä
a) MacOsX
Tutustuminen MacOSX
käyttöjärjestelmään
Kansion luominen ja datan vieminen
sinne. Navigointi Macissä
b) GarageBand
•
uuden
musiikkiprojektin luominen
•
silmukkaselaimen
käyttö
•
silmukoiden
siirto raidoille
•
ohjelmistoinstrumenttiraidan
luominen
•
ohjelmistoinstrumentin
tallennus
•
ohjelmistoinstrumenttiraidan
editointi
•
audioraidan
luominen
•
audion
tallennus
•
audion
editointi
•
miksausautomaatio
•
zoom
in, zoom out
•
snap
to grid
•
multitaken
•
multitaken
editointi
•
kitaramallinnukset
•
autotune
c) Logic express
Logic
–ohjelmat ovat audiosekvensseriohjelmia, joilla tallennetaan ja käsitellään
sekä akustista ääntä, että midi-muodossa olevaa ääntä. Kurssi sisältää
miksauksen ja masteroinnin opiskelua.
·
arrange
area
·
media
area
·
transport
window
·
inspector
·
loops
d) Logic
·
Flex
time
·
EXS
24 sampler
·
oman
“sample instrumentin” luominen
·
Finale
music notation
·
import
MIDI from Logic
·
export
MIDI to Logic
·
sävellystyö
e) ProTools
ProTools on
erityisesti akustisen äänen tallentamiseen ja muokkaamiseen tarkoitettu
ohjelmisto.
·
uuden
session luominen, näytteenottotaajuudet
·
raitojen
luominen
·
äänitys
audioraidalle
·
editointi,
editointityökalut
·
insertit
·
audion
prosessointi, audiosuite
·
24-raitasession
miksaus ja masterointi
f) Mobile studio
·
16-raitastudion
laittaminen käyttökuntoon
·
kaapelointi
16/4
·
mikrofonityypit
·
mikrofonien
suuntakuviot
·
mikrofoniasettelu
·
monitorointi
1.2.3. Esimerkkejä musiikkiteknologian
syventävien kurssien tuotoksista
a) Syventävän kurssin tuotoksia
1. tuotos: soittoääni puhelimeen,
mp3:n jakelu/ Garage band
·
silmukoiden
käyttö, ohjelmistoinstrumentteja ja audioraitoja
·
miksaaminen
käyttäen volume- ja pansäätöjä, EQ- ja muita plug inejä. Kaiutus tarpeen mukaan
·
vieminen
iTunesiin perustettuun omaan soittolistaan
·
muistitikku,
Bluetooth
·
GarageBandin
notaatio
·
mastertrack
·
Arrange
track
·
vienti
levylle .mp3 - tiedostona
·
jakelu
muistitikulle
·
jakelu
bluetooth-väylällä matkapuhelimeen
·
nuotin
tallennus pdf-muodossa
2. tuotos: ultrabeat, ultrabeat
multichannel output, oma Apple loop
·
Logic
express
Inserts
·
EQ
·
Compressor
·
Delay
·
Reverb
·
amp
modelling
3. tuotos: Ultrabeat multichannel
output, wild mix
Synthesizers
·
Ultrabeat
·
ES
M
·
ES
S
·
ES
P
b) Projektikurssin tuotokset
Projektikurssilla korostuu yhteisöllisyys ja
yhdessä työskentelyn tarpeellisuus. Aiemmin opittujen monipuolisten taitojen
yhdistäminen ryhmätyöskentelyyn antaa mahdollisuuden laajojen ja monitahoisten
projektien toteuttamiseen. Kunkin oppilaan osaamisen vahvuudet pääsevät näin
parhaiten esiin, ryhmässä myös opitaan toisilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti