Näppärän kokoisissa äänityslaitteissa on myös hyvä äänenlaatu. |
TeknoEmo-hankkeen yhtenä
päätavoitteena oli tuoda ajanmukainen opetusteknologia musiikkioppilaitoksen
perinteisen soiton-, laulun ja erilaisten ryhmäaineiden opetuksen tueksi.
Opettajien teknologisia valmiuksia lähdettiin järjestelmällisesti kehittämään
tarjoamalla opetusta laitteiden ja ohjelmistojen käytössä. Opettajille
järjestetään myös hankkeen päätyttyä tukea ja ohjausta kaikissa opetukseen,
tuntisuunnitteluun, yhteydenpitoon ym. liittyvissä teknisissä tarpeissa.
Oppilaitoksen teknologiamyönteinen ilmapiiri on hankkeen myötä kehittynyt. Moni
opettaja on myös rohkaistunut keksimään uusia pedagogisia sovelluksia tekniikan
avulla.
Opettajien
ohjaus on tarvelähtöistä: Tukea ja apua annetaan erityisesti niihin
tietoteknisiin haasteisiin, joita opettajat työssään kohtaavat. Laitteiden
yleisesittely ja peruskäytön opettelu toteutetaan ryhmäopetuksena, mutta
opetuksen pääpaino on henkilökohtaisessa ohjauksessa. Ryhmäopetuksena on
toteutettu mm. yleisesittelyt äänen tallentamisesta ja jakelusta
Zoom-tallentimella, nuotinkirjoitusohjelmistojen esittely sekä esittely
videotallenteen tekemisestä ja jakelusta.
Henkilökohtaisen
ohjauksen ansiosta opettajat ovat pystyneet ottamaan tehokkaasti teknologiaa
käyttöön opetuksessaan haluamallaan tavalla. Näin teknologian hyödyntäminen on
tullut aidosti osaksi monien opettajien pedagogisia työtapoja, ja toimivien
käytäntöjen jakaminen kollegojen kesken on innostanut yhä useampia opettajia
tutustumaan uuden teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin (esim. oppituntien
tallentaminen ja säestyspankin käyttö).
Henkilökohtaisessa
tai pienryhmätyöskentelyssä ratkaistaan usein akuutteja tarpeita, kuten
esimerkiksi tulevan luokkakonsertin tallentamisen ja jälkikäsittelyn vaatimat
toimet tai uuden oppimateriaalin tuottamisen mukanaan tuomat tekniset haasteet
(esim. verkkojakelu, nuotinkirjoitusohjelmat). Henkilökohtaisessa ohjauksessa
opettajat saavat käyttöönsä käytännönläheisiä toimintamalleja, jotka tehostavat
teknologian hyödyntämistä ja antavat uusia näkemyksiä opetuksen toteuttamiseen.
Henkilökohtaista ohjausta opettajat ovat saaneet mm. seuraavien ohjelmistojen
käytössä: Mac Os X –käyttöjärjestelmä, Finale, Sibelius, Wave burner, iMovie,
Final cut, iTunes, GarageBand, Logic, ProTools, 4 Shared, YouTube.
Opettajien
teknologiseen tukeen on varattu lukuvuodessa 2-4 viikkotuntia.
Opettajien vapaassa
käytössä on yksi tietokoneluokka laitteineen sekä laaja valikoima äänen- ja
kuvantallennuslaitteita sekä muita asiaan kuuluvia välineitä (mm. mikrofonit,
jalustat, kuulokkeet, ks. tarkemmin luku 4). Laitteita annetaan opettajien
käyttöön tarpeen mukaan ja niiden käyttöön annetaan tarvittaessa opastusta.
Laitteiden lainaaminen tapahtuu teknologian vastuuopettajien kautta. Tietojen
ja taitojen karttuessa useat opettajat ovat myös hankkineet enenevässä määrin
omia laitteita ja tietokoneita opetuskäyttöön
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti